​MINULLA ON EHKÄ KORONAVIRUS, MITÄ TEEN? (Selkokieli)

(PÄIVITETTY 5.5.2020)​

MINULLA ON EHKÄ KORONAVIRUS, MITÄ TEEN?

​​​Jos sinulla on lieviä flunssan oireita, 
sairasta kotona 2–3 päivää.
Lepää, juo lämpimiä juomia
ja ota kuumetta alentavaa lääkettä.
Jos oireet jatkuvat,
soita omalle terveysasemallesi
tai päivystysapuun puh. 116117.
Puhelimessa kerrotaan 
mitä sinun pitää tehdä,
jos sinusta päätetään ottaa koronavirustesti.​

Pysy kotona niin kauan,
että olet parantunut
ja olet ollut terve yhden päivän ajan.

Jos oireesi ovat niin pahat,
että flunssan hoitaminen kotona ei auta, 
soita päivystysapuun puh. 116 117. 
Numerosta vastataan ympäri vuorokauden
ja sieltä kerrotaan, mitä sinun pitää tehdä.
Odota ohjeita. 
Älä mene päivystykseen 
tai terveysasemalle itsenäisesti.

Jos olet niin sairas, 

että henkesi on vaarassa, soita 112​


MINUA PELOTTAA, MITÄ TEEN?


Jos sinua pelottaa ja ahdistaa,
voit soittaa ja keskustella 
mieltäsi painavista asioista. 
Neuvoja ja tukea saat esimerkiksi näistä numeroista:
  • ​Valtakunnallinen puhelinneuvonta
    puh. 0295 535 535
    arkisin klo 8–21 ja lauantaisin klo 9–15.

  • ​Eksoten mielenterveys- ja päihdepäivystys
    puh. 05 352 4610
    ympäri vuorokauden

  • ​Eksoten sosiaali- ja kriisipäivystys
    puh. 040 651 1828
    ympäri vuorokauden

  • ​Mielenterveysseuran kriisipuhelin
    • ​suomen kielellä puh. 09 2525 0111 ympäri vuorokauden 
    • englanniksi ja arabiaksi puh. 09 2525 0113

      maanantaisin ja tiistaisin klo 11–15,
      keskiviikkoisin klo 13–16 ja 17–21
      torstaisin klo 10–15

EN PÄÄSE KAUPPAAN JA APTEEKKIIN, MITÄ TEEN?

Jos olet sairaana tai karanteenissa,
eli et saa poistua kotoasi,
pyydä perheenjäseniäsi tai tuttaviasi
käymään kaupassa ja apteekissa puolestasi.

Jos et voi saada heiltä apua,
kysy neuvoa Eksoten yhteyshenkilöltä
- puh. 040 139 0366 suomenkielinen palvelu
- puh. 05 667 788 tai 040 667 1755 
englanninkielinen ja venäjänkielinen palvelu


           

MITÄ TEEN, ETTÄ EN SAISI TARTUNTAA

TAI LE​​​VITTÄISI SITÄ?


Pese kädet aina saippualla. 
Hankaa kädet hyvin joka puolelta.
Pese käsiäsi ainakin 20 sekuntia.

Pese kädet
- aina, kun tulet ulkoa
- ennen kun alat laittaa ruokaa tai syömään 
- kun olet käynyt wc:ssä tai vaihtanut vaipan
- kun olet niistänyt, yskinyt tai aivastanut
- kun olet koskettanut samoja pintoja
        kuin henkilö, jolla on flunssa

Yski tai aivasta paperinenäliinaan
ja heitä nenäliina heti roskiin.

Jos sinulla ei ole nenäliinaa
yski tai aivasta puserosi hihan yläosaan.
Älä yski tai aivasta käsiisi.

​​

MISTÄ LÖYDÄN TIETOA KORONAVIRUKSESTA?


Löydät luotettavaa tietoa koronaviruksesta
esimerkiksi näiltä verkkosivuilta:


​Linkki Verneri-selkosivulle. Voit lukea lisää tietoa koronaviruksesta.​


Share