Suu kerralla kuntoon uudella palvelumallilla

Julkaistu: 11.1.2017 14:30
Päivitetty: 16.5.2017 13:59

Lappeenrannan keskushammashoitolassa ja Imatran hammashoitolassa on uusi palvelumalli, jolla aikuisen potilaan tarvitsema hammashoito pyritään tekemään yhdellä käynnillä kuntoon. Potilaalle annetaan tarkan vastaanottoajan sijaan tunnin ajanjakso, jolloin hänet kutsutaan hammashoitolaan. Myös perinteinen ajanvaraus on edelleen mahdollinen.

Uusi palvelumalli sopii aikuisille asiakkaille, joiden on mahdollista tulla vastaanotolle joustavasti ilmoitetun tunnin aikana ja olla hoidettavana tarvittaessa normaalia käyntiä pidemmän ajan. Myös tekstiviestejä vastaanottava matkapuhelin on tarpeen. Hoidon tarve ei saa olla suuri tai kiireellinen.

Asiakkaalle tehtävän tutkimuksen perusteella vastaanotolla sovitaan, mitä käynnin aikana tehdään ja arvioidaan hoitokäynnin vaatima aika. Samalla käyntikerralla hammaslääkäri voi paikata hampaan/hampaita ja suuhygienisti poistaa hammaskiveä ja kerrata kotihoitoa. Kohtuullisen vähän hoitoa tarvitsevan aikuisen potilaan hammashoito pyritään tekemään yhdellä käynnillä alusta loppuun, mutta paljon perushoitoa (paikkauksia, hammaskiven poistoa) vaativa asiakas voi tarvita vielä toisen ajan. Asiakkaan hoito saadaan kuitenkin valmiiksi perinteiseen vastaanottomalliin verrattuna vähemmillä käynneillä.

Uudessa vastaanottomallissa hoitohenkilökuntamme siirtyy huoneesta toiseen kunkin asiakkaan hoitotarpeen mukaan. Tästä syystä malli ei sovi asiakkaalle, joka haluaa juuri tietylle hammaslääkärille tai suuhygienistille hoitoon.

Asiakkaalle annetaan tarkan vastaanottoajan sijasta tunnin aikaikkuna, jonka aikana hänet kutsutaan tekstiviestillä hammashoitolaan. Tarkka vastaanottoaika lähetetään asiakkaalle hoitopäivänä tekstiviestillä 30 minuuttia ennen vastaanottoajan alkua. Pidä siis hoitopäivänä kännykkäsi auki, ja ole alueella, jossa puhelinverkko toimii. Tule hammashoitolaan tekstiviestin ilmoittamaksi ajankohdaksi!

Esimerkki. Tarkka vastaanottoaika lähetetään potilaalle tekstiviestillä 30 minuuttia ennen vastaanottoajan alkamista. Esimerkiksi jos annettu ajanjakso on klo 13–14, hammashoitolassa voidaan seurata henkilökunnan vapautumista aiempien asiakkaiden hoidosta klo 13.45 ja kutsu vastaanotolle lähtee asiakkaalle puoli tuntia aiemmin eli klo 13.15. 

Myös usein tai paljon hoitoa tarvitsevat asiakkaat hyötyvät uudesta mallista, sillä hoito järjestyy aiempaa vähemmillä hoitokäynneillä. Uusi malli ei kuitenkaan sovi asiakkaille, jotka esimerkiksi tarvitsevat esilääkitystä, haluavat ajan tietylle hammaslääkärille tai suuhygienistille tai ovat erikoishammashoidon asiakkaita (mm. oikomishoito, kliininen erikoishoito tai suukirurgia).

Muut Eksoten hammashoitolat jatkavat toimintaansa perinteisellä palvelumallilla. Asiakas voi valita, missä hammashoitolassa ja millaisella vastaanottomallilla suun terveydenhoito toteutetaan.

Asiakas maksaa tehdyistä hoidoista normaalit käynti- ja toimenpidemaksut.

Linkki h​ammashoitoloiden sivuille