Postilakon aikainen yhteistyö toimi Etelä-Karjalassa

Julkaistu: 27.11.2019 17:00
Päivitetty: 27.11.2019 16:10

Maakunnallista varautumista vaatinut postilakko osoitti eteläkarjalaisen yhteistyön voiman. Etelä-Karjalan sosiaali- ja terveyspiirin (Eksote) käynnistämä maakunnallista varautumisverkostoa hyödyntänyt yhteistyö sai kiitosta.

Eksoten toimintaan postilakko vaikutti erityisesti keskussairaalassa sekä logistiikassa. Logistiikka palaa nopeasti normaalijärjestykseen, mutta keskussairaalan osalta viivettä aikojen ilmoittamisessa asiakkaille esiintyy vielä lähiviikkojen aikana. 

Aiemmin Eksote on ilmoittanut leikkausajasta asiakkaille noin kaksi viikkoa ennen leikkausaikaa. Tällä hetkellä aikajänne on lyhentynyt viikkoon. Leikkausaikaa odottavia asiakkaita pyydetään varautumaan yhteydenottoihin. Asiakkaita neuvotaan vastaamaan puheluihin, jotka tulevat tuntemattomasta numerosta, yksityisestä numerosta tai Eksoten palvelunumerosta 05 352 6000.

– Puhelinmyyjät eivät saa enää soittaa tuntemattomasta numerosta, joten jos puhelin soi eikä numeroa näytöllä näy, on soittaja useimmiten jokin viranomainen, ohjeistaa Eksoten valmiuskoordinaattori Kristiina Kapulainen.

Eksoten toimitusjohtaja Timo Saksela lupasi heti lakon käynnistyessä, että eksotelaiset tekevät kaikkensa hoidon, eri palveluiden, asioinnin ja tiedonkulun turvaamiseksi. Vaikutukset asiakkaalle haluttiin pitää koko lakon ajan mahdollisimman vähäisinä. 

Keskiviikkona päättynyt postilakko on työllistänyt erityisesti Eksoten sihteereitä ja puhelinpalveluista vastaavia työntekijöitä. Postilakkoon etupainotteisesti hyvin varautunut Eksote on siirtänyt resurssia näihin toimintoihin tavoittaakseen asiakkaitaan. Esimerkiksi ajanvarausasioissa asiakkaille on soitettu puhelimitse.

– Postilakkoon varauduttiin perustamalla Eksoten sisäinen työryhmä, joka vastasi tiedonkulusta ja uusien toimintamallien luomisesta, kuvailee Kapulainen Eksoten reagointia.

Työryhmä laajennettiin postilakon aikana maakunnalliseksi. Maakunnallinen hyvinvointityö oli kaikkien eteläkarjalaisten etu. Etelä-Karjalassa on tehty laadukasta ja tavoitteellista työtä suunnitelmallisen varautumisen turvaamiseksi jo vuosien ajan, nyt hiottuja malleja ja yhteistyötä päästiin hyödyntämään käytännössä. Verkoston eri jäsenet, kunnat, Eksote ja maakuntaliitto, tekivät tiivistä yhteistyötä postilakon laajennuttua.

Postilakko toi mukanaan myös uusia hyviä toimintamalleja. Sähköisten asiointikanavien käytön lisääntyminen sai kiitosta niin henkilökunnalta kuin asiakkailta. Hyviä uusia käytäntöjä aiotaan hyödyntää myös jatkossa. Viranomaisviestintä on vaatinut aiemmin skannausta, postitusta ja arkistointirumbaa. Nyt uusi sähköinen toimintamalli tehostaa toimintaa ja säästää aikaa asiakkaalle.

Viivettä on edelleen Eksoten palveluissa ja ajanvarauksessa. Osa viiveestä on postilakon aiheuttamaa, osa johtuu potilastietojärjestelmän käyttöönoton haasteista. Asiakkailta toivotaan kärsivällisyyttä mahdollisten viivästysten ilmaantuessa. 

─ Posti on tiedottanut, että kirjeiden kulussa voi olla viikkojen viiveitä. Lähetyksiä ei pureta saapumisjärjestyksessä, vaan Postin määrittämässä järjestyksessä, jonka tavoitteena on purkaa lakon aikana kertynyt suma mahdollisimman tehokkaasti, muistuttaa Kapulainen.​


Share