Eksotelta tavoitettu puhelimitse pääosin kaikki eteläkarjalaiset ikäihmiset

Julkaistu: 12.6.2020 15:00
Päivitetty: 12.6.2020 14:12
​​Etelä-Karjalan sosiaali- ja terveyspiiristä (Eksote) soitettiin liki kaikille yli 80-vuotiaille Etelä-Karjalan asukkaille. Puhelinsoiton sijaan kirjeen saivat ne alueen ikäihmiset, joiden yhteystiedoista puuttui puhelinnumero tai joita ei tavoitettu puhelimitse. Mahdolliseen uuteen epidemia-aaltoon varautuen Eksote pyytää asiakkaita tarkastamaan yhteystietonsa. 

Eksote käynnisti huhtikuun alussa soittoringin, jonka tavoitteena oli päästä keskustelemaan puhelimitse 7 500:n alueella asuvan yli 80-vuotiaan eteläkarjalaisen kanssa. Puheluiden määrä kasvoi soittoringin edetessä n. 8000 soittoon, kun mukaan otettiin vielä kesällä 80 vuotta täyttävät. Puhelinsoittojen avulla Eksote halusi tarkastaa niiden koronaepidemian vuoksi karanteeninomaisissa olosuhteissa kotonaan asuvien ikäihmisten pärjäämisen, joilla ei ole Eksoten tukipalveluja käytössä.

Soittoringin lisäksi posti vei kirjeitse tietoa

Soittoringin toiminta käynnistyi huhtikuun alussa 30:nen soittajan voimin ja parhaimmillaan soittoringissä oli 60 soittajaa. Soitoilla on nyt kesäkuussa tavoitettu suurin osa alueen ikäihmisistä. Joillekin alueen ikäihmisille on lähetetty kirje tiedoksi saatavilla olevista palveluista, ellei heillä ole ollut puhelinnumeroa Eksoten tietojärjestelmässä tai heitä ei tavoitettu puhelimitse useasta soitosta huolimatta.
– Kirjeessä iäkkäitä alueen asukkaita on pyydetty olemaan yhteydessä, jos tarvetta ohjaukselle tai neuvonnalle on tai mikäli asiat eivät esimerkiksi ruokahuollon puolesta ole kunnossa, kuvailee sisältöä Eksotelta Kirsi Kukkonen.
– Kirjeitä on lähetetty nyt 864 kappaletta. Toivommekin, että seuraavalla terveydenhuollon käynnillä asiakkaamme tarkastuttaisivat yhteystietonsa. Joissakin tapauksissa Eksotelta soitettiin myös läheiselle, mikäli läheinen on meidän tietojärjestelmiimme ilmoitettu asioidenhoitajaksi.

Samalla karttui tietoa tarpeista

Puhelinsoittojen yhteydessä saatua tietoa Eksote aikoo myös hyödyntää jatkossa. 
– Puheluissa keskusteltiin ikäihmisten tarpeista ja pärjäämisestä. Tämä on arvokasta tietoa, kun meillä suunnitellaan esimerkiksi päivätoimintaa.

Kukkonen kertoo puheluiden vastanneiden asukkaiden olleen erittäin tyytyväisiä, että heihin otetaan yhteyttä ja varmistetaan kotona pärjääminen koronapandemiatilanteessa. Soitot koettiin tarpeelliseksi asiakkaiden osalta niin juttuseuran kuin ongelmatilanteiden suhteen. 
– Pääsääntöisesti asukkailla on ollut asiat ruokahuollon, apteekkiasioiden ja muiden palveluiden kohdalla kunnossa. Heitä ovat auttaneet niin läheiset, naapurit kuin yksityiset palveluntuottajatkin. Osa on hoitanut edelleen nämäkin asiat itse. Eksotelta on sitten siinä tapauksessa kerrottu hallituksen vahvoista suosituksista ja keskusteltu, jos vaikka omaiset hoitaisivat kauppa-asiat, raportoi Kukkonen.

Suuri toive uusintasoitoista

Puheluiden kautta ikäihmiset ovat saaneet ohjausta, neuvontaa ja heidän mahdollisia avuntarpeitaan on välitetty eteenpäin muun muassa Iso avulle ja muille terveys- ja sosiaalipalveluiden yksiköille. 

Uusintasoittoa puheluissa toivoi noin kolmasosa ikäihmisistä.
– Uusintasoitot on pääsääntöisesti saatu jo tehtyä, mutta näitä jatketaan vielä. Uutta soittoa toivoneiden asiakkaiden määrä yllätti meidät ja kun toimintoja muulla Eksotessa ajettiin takaisin ylös, tarvittiin soittorinkiin osallistuneita työntekijöitä omissa työtehtävissään. Jokaiselle uusintasoittoa toivoneelle soitamme kuitenkin vielä, vaikka viive onkin kasvanut.

Soittorinkitoiminnasta Eksotella vastannut Kukkonen kehuu alueen kuntien ja seurakuntien kanssa rakennetun yhteistyötoimintamallin toimineen hyvin. 
– Moni ikäihminen koki olonsa yksinäiseksi ja kaipasi ihan juttuseuraa.
– Puheluissa on tullut esille eräs jo tiedossakin ollut asia. Eteläkarjalaiset iäkkäät ihmiset ovat sitkeitä omillaan pärjääviä ihmisiä, joille tämä ei ole ensimmäinen iso kriisitilanne elämässä, Kukkonen kertoo esimerkkinä ikäihmisten sisusta.

Jos tarvitset apua tai tukea arkeesi:

Iso apu Ensineuvo (ma-pe klo 8-16) p. 05 352 2370

Iso apu -palvelukeskuksissa annetaan palveluohjausta sosiaali- ja terveyspalvelujen tarpeessa oleville ikäihmisille ja vammaisille henkilöille, heidän omaisilleen tai muille läheisille henkilöille sekä ammattilaisille. Palveluohjaus on yksilöllistä, henkilökohtaista ohjausta ja neuvontaa sekä hyvinvoinnin tukemista koko Eksoten alueella. Iso apu -palvelukeskukset tehostavat vanhusten- ja vammaispalveluiden välistä yhteistyötä ja helpottavat asiointia. Etelä-Karjalan alueella voit tehdä aukioloaikojen aikana ilmoituksen apua tarvitsevasta ikäihmisestä Eksoten Iso apu -palvelukeskuksen ensineuvoon. 

Lappeenranta 
  Eksote yhteyshenkilö (ma-pe klo 9-15) p. 040 139 0366
  Asiakaspalvelukeskus Winkki Lappeenranta (ma-pe 9-16) p. 05 616 2220

Taipalsaari
  Helena Honkanen (ma-pe klo 8.30–13.30) p. 040 3561 881

Lemi
  Lemin infopuhelin (ma-pe klo 9-15) p. 040 619 8330

Luumäki
  Mervi Käyhty (ma-pe klo 9-15) p. 040 7123 717
  Pasi Kyllönen (ma-pe klo 9-15) p. 040 5228 867

Savitaipale
  Puhelinneuvonta (ma-pe klo 9-12) p. 040 619 6191

Imatra
  Eksote yhteyshenkilö (ma-pe klo 9-15) p. 040 515 8806                             
  Imatra asiakaspalvelu (ma-pe klo 8-15) 020 617 2253

Rautjärvi
  Rautjärven kunnankirjasto (ma-pe klo 9-15) p. 040 181 4015, kirjasto@rautjarvi.fi

Ruokolahti 
  Neuvontapuhelin (ma-pe klo 9-15) p. 044 4491 400

Parikkala
  Kunnan vaihde (ma-pe klo 9-15) p. 0400 851 951, ei käytössä 29.6.–13.7.2020​


Share