Johdon blogissa: Mittaa ja vertaile vähemmän – nauti enemmän!

Julkaistu: 5.2.2020 15:35
Päivitetty: 5.2.2020 15:42

”Jos saisit tietää, että nykyinen autosi on elämäsi viimeinen ja uutta et voisi ostaa, mitä tekisit sille?” ​

Liikkumisen ja liikkeen puute on jo pitkään tunnistettu valtavaksi haasteeksi niin yksilölle kun yhteiskunnallekin. UKK-instituut​in mukaan aikuisista vain 25 prosentille kertyy terveyden kannalta riittävästi reipasta tai rasittavaa liikuntaa viikoittain. 

Mielikuva liikkumisesta yhdistetään usein erilaisiin urheilu- ja liikuntasuorituksiin ja ne ovatkin tärkeitä useimmille, mutta kiinnostavat silti vain osaa meistä. UKK-instituutti julkaisi vuoden 2019 lopussa uudet liikuntasuositukset, jotka ilokseni huomioivat entistä laajemmin hyvinvoinnin kokonaisuutena. 

Liiku arjessa, katkaise passiivisia aikoja ja nuku riittävästi


Uuden liikuntasuosituksen keskiössä ja sydämenä on edelleen viikoittainen kestävyysliikuntasuositus 2 tuntia 30 minuuttia reippaasti liikkuen tai 1 tuntia 15 minuuttia rasittavasti liikkuen. Tämän lisäksi suositellaan kaksi kertaa viikossa lihaskuntoharjoittelua. Yhä vahvemmin esiin nostetaan arkiliikunnan merkitys, passiivisuuden tauottaminen ja uni. Suositusten viesti on lempeä ja kaikille saavutettavissa. Kaikki liike tukee hyvinvointia ja terveyttä! 

  • Torju istumisen vaaroja nousemalla säännöllisesti tuolista ja tauottamalla istumista. 
  • Harrasta liikuntaa monipuolisesti, ulkoile ja nauti luonnosta. 
  • Hyödynnä työmatkat, käytä pyörää tai kävele ja valitse aina kun mahdollista portaat. 
  • Muistathan, että pihatyöt, marjastaminen ja halonhakkuu ovat mitä tehokkainta arkiliikuntaa.
  • Kotimaakunnassamme ainutlaatuinen luonto on helposti saavutettavissa, hyödynnä se liikuntapaikkana!
Erityisesti vähän liikkuvilla arkiliikkumisen hyödyt korostuvat. Riittävän liikkeen ja liikkumisen määrän saavuttaa jokainen eri tavoin, johtuen erilaisista lähtökohdista. Terveyden ja työkyvyn ylläpitämiseksi ei tarvita välttämättä urheilullisia urotekoja. Säännöllinen liikunta ja päivittäinen arkiaktiivisuus riittävät.

4203-aikuisten-liikkumisen_suositus-kuva-web_UKK.jpgUutta liikkumisen suosituksessa on unen huomioiminen liikkumisen rinnalla. Riittävällä unella ja liikkumisella on yhdessä merkittäviä terveysvaikutuksia, ja unen vaikutus palautumisessa on suuri. Uni on koko liikuntapyramidissa kaiken perusta ja pohja. Keho ja arjesta palautuminen tarvitsevat riittävän määrän unta. 

Niin ja se auto, mitä sille tekisit? Ajattelen, että huolehtisit siitä tarkasti ja käyttäisit säännöllisesti huollossa – ajaisitkin!  

Useimmat meistä huolehtivat paremmin autostaan kun itsestään. Kannustan sinua huolehtimaan ainutlaatuisesta kehostasi ja itsestäsi, yhtä hyvin kuin autostasi. Siten se jaksaa liikuttaa, kannatella ja palvella sinua mahdollisimman hyvin ja pitkään. Samalla kun huolehdit kehostasi, huollat myös mieltäsi. 

Hyvinvointi- ja liikuntaterveisin, 

Aija Rautio
Hyvinvoinnin ja terveyden edistämisen päällikkö 
Eksote  

Kuva_johdon blogi_liikkuminen.jpg


Share