Yksin ei tarvitse pärjätä – olemme sinua varten #suomitoimii #ekyhdessä

Julkaistu: 8.5.2020 16:00
Päivitetty: 8.5.2020 15:33

Koronaepidemia on luonteeltaan epätyypillinen arkea kuormittava tilanne. Olemme kaikki joutuneet keskelle arkea, josta voi olla ajoittain vaikea löytää ulospääsyä.

Vaikka koronaepidemia Etelä-Karjalassa on toistaiseksi lievä, on alueen asukkaita saattanut kohdata silti yllättäen tuleva lomautus, työttömyys tai muu arjen tasapainoa horjuttava tilanne. Myös koulunkäynti kotona on mullistanut elämää monien lapsiperheiden kohdalla.

– Apua ja tukea on alueella laajasti tarjolla; Eksoten palvelut, seurakunta, järjestöt... Jokaiselle varmasti löytyy se mielekkäin, itselleen sopivin kanava. Pelkkä ajatus "Pitäisikö ottaa yhteyttä, tarvitsisinko apua?" on riittävä ajatus yhteydenottoon, neuvoo Saimaan Kriisikeskuksen kriisikeskusjohtaja Juho Heikka. Heikka toimii myös MIELI Etelä-Karjalan Mielenterveys ry:n toiminnanjohtajana.

Arjen hallinnan tunne katoaa

Olemme kaikki tilanteessa, jossa arjen hallinta ja toistuvat rutiinit korostuvat. Poikkeusoloissa on äärimmäisen tärkeää pitää kiinni oman elämän ja arjen rutiineista. On myös hyvin ymmärrettävä, että tämä ei näissä poikkeuksellisissa oloissa ole kuitenkaan aina ihan helppoa ja hallinnan tunne sekä arjen rutiinit voivat kadota.

– Koronavirusepidemiaa voidaan verrata onnettomuustilanteeseen. Yllättäen saapunut Korona virusepidemia koskettaa kaikkia eteläkarjalaisia eikä tilanteen loppua vielä osata ennustaa. Yleensä onnettomuustilanteessa avun saaminen ja tarjoaminen on helpompaa, sillä osalliset ja avun tarve tunnistetaan helpommin. Nyt avun saamisessa korostuu jokaisen oma kyky tunnistaa ja arvioida omaa, perheen ja läheisten tilannetta. Mikäli mikään omassa tai läheisen tilanteessa mietityttää, kannattaa hakea apua. Soittaa kannattaa herkästi ja jo puhelinkeskustelu toisen kanssa voi auttaa, kannustaa Eksoten erityisasiantuntija ja psykologi Tiina Vormisto.

Etelä-Karjalassa toimivat henkisen tuen ammattilaiset tekevät tilanteessa tiivistä yhteistyötä. Kaikkien yhteinen toive on tavoittaa koronaviruksen vuoksi apua tarvitsevat. Ihmiset reagoivat tilanteeseen yksilöllisesti. Koronavirus voi herättää monenlaisia tunteita eri-ikäisissä. Erilaiset pelot, ahdistuksen tunteet, häpeä, voimattomuuden tunne tai muut huolen ajatukset voivat painaa arjessa.

Koronaepidemian seurauksena voi tulla vastaan voimakkaita toivottomuuden tunteita, rahavaikeuksia, itsetuhoisia ajatuksia ja käytöstä, sekä voimakkaita raivon tunteita, jotka voivat kohdistua läheisiin.

Tärkeää on tunnistaa itsestään tai läheisestään mahdolliset kriisitilanteen aiheuttamat ajatukset ja muutokset käytöksessä. Näihin olotiloihin on tärkeää hakea apua.

http://www.eksote.fi/Koronavirus/

Eksoten Lasten ja nuorten talot toimivat matalan kynnyksen periaatteella. Lasten ja nuorten taloon voi lapsi, nuori tai vanhempi ottaa suoraan yhteyttä joko tulemalla paikan päälle tai soittamalla. Taloon tullessa ei tarvitse tietää mitä palvelua tarvitsee, sillä me ammattilaiset selvitämme kanssasi tai kanssanne tarvittavan tuen. Lasten ja nuorten talon asiakaspalvelupuhelin puh. 05-352 2360arkisin klo 9-15.

Eksoten mielenterveys- ja päihdepalveluissa tarjoamme apua mielenterveyden ja päihteiden käytön ongelmiin. Aina avoinna on päivystysyksikkö, johon voit tulla ilman lähetettä. Ota aina ensin yhteys puhelimitse 05 352 4610 ennen päivystykseen tuloa.

Perhe- ja sosiaalipalvelut tukevat kuntalaisia eri elämänvaiheissa ja -tilanteissa, kuten lasten syntymään ja kasvuun, koulunkäyntiin, eron jälkeiseen vanhemmuuteen, toimeentuloon, maahanmuuttoon ja vammaisten henkilöiden palveluihin liittyvässä kysymyksissä. Asiakaspalvelu-chat on avoinna arkisin klo 12–15 osoitteessa http://www.eksote.fi/sosiaalipalvelut/


Pelastakaa Lapset tukee lapsiperheitä ja nuoria

Pelastakaa Lapset ry:n paikallisyhdistykset Imatran seudulla, Lappeenrannassa ja Joutsenossa tukevat koronakriisin takia pulaan joutuneita lapsiperheitä ruokalahjakorteilla, joita jaetaan kuntien sosiaalitoimen ja seurakuntien diakoniatyön kautta.

Järjestön asiantuntija Aino Sarkia kertoo, että monet lapsiperheet, joilla ei ole säästöjä tai muuta taloudellista hätävaraa, ovat vaikeassa tilanteessa.
– ​Isolla osalla vanhemmista kehno taloudellinen tilanne on jatkunut jo jonkin aikaa, ja koronavirusepidemia on syventänyt ahdinkoa. Yhteydenotot ovat lisääntyneet erityisesti sellaisilta perheiltä, jotka ovat aiemmin pärjänneet ihan hyvin. Esimerkiksi lomautettujen yksinhuoltajaäitien ja talousvaikeuksiin joutuneiden pienyrittäjien yhteydenottoja on tullut aiempaa enemmän.​​

Nuoret reagoivat koronaan hyvin yksilöllisesti. Monelle nuorelle koronatilanne on aiheuttanut mm. ahdistusta, tylsistymistä, yksinäisyyttä, opiskelun haasteita, huolta omasta ja läheisten sairastumisesta sekä tunnetta liiallisesta netin ja sosiaalisen median käytöstä.

Pelastakaa Lapsilla on nuorille on netissä oma nuorisotalo Netari, joka tarjoaa useita eri palveluja. Netarissa voi mm. keskustella ryhmässä muiden nuorten ja luotettavien aikuisten kanssa tai jutella koronaan liittyvistä tai muista mieltä askarruttavista asioista aikuisen kanssa. https://www.netari.fi

Pelastakaa Lasten tukea ja vinkkejä lapsille, nuorille, vanhemmille, lapsiperheille sekä isovanhemmille koronatilanteesta selviämiseen on koottu nettiin: https://www.pelastakaalapset.fi/ajankohtaista/ohjeita-koronatilanteeseen/

"Ei tää miun asia nyt niin vakava ole, en halua viedä aikaa joltain joka sen kipeämmin tarvitsee, kyllä mie vielä pärjään".

Nämä ovat ajatuksia, jotka voivat estää avun ja tuen piiriin hakeutumisen; oma tilanne arvioitetaan niin, ettei yhteyttä edes oteta. Myös, kun omaa tilannetta ei sanota ääneen, sitä ei tarvitse myöntää niin silloin oma tilanne ei konkretisoidu ja tunnu todelta.

– Apua ja tukea kannattaa kuitenkin hakea mahdollisimman varhaisessa vaiheessa. Tällöin asioihin on helpointa vaikuttaa. Harvemmin kivi kengästä itsekseen poistuu, vaan päinvastoin hiertää joka askeleella enemmän ja enemmän, vertaa Heikka. Sosiaalinen tuki läheisiltä on tärkeää. Joskus omaa tilannetta kannatta kuitenkin pohtia ulkopuolisen kanssa; näin voit saada uusia näkökulmia tilanteeseesi. Ammattiauttajat ovat sinua varten ja voit kertoa asiat kaunistelematta niin kuin ne ovat.

– Saimaan Kriisikeskukselta saat keskusteluapua aidosti matalalla kynnyksellä: apu on maksutonta ja meillä voi asioida nimettömästi vaikka nimimerkillä. Emme tee myöskään kirjauksia potilastietojärjestelmiin, joten yhteydenotostasi ei jää jälkeä. Ole rohkeasti yhteyksissä sähköpostitse tai puhelimitse ja keskustele kriisityöntekijän kanssa sinun tilanteestasi, kannustaa Heikka eteläkarjalaisia.

Kriisit ja muutokset vaikuttavat meihin jokaiseen eri tavalla. Reaktiot ovat yksilöllisiä ja kaikki tunteet ja reaktiot ovat hyväksyttäviä. Jokaisella meistä on omat selviytymiskeinonsa; mikä toimii toiselle, ei välttämättä toiselle. Omaa selviytymiskeino valikkoa kannattaa laajentaa ja kokeilla uusia keinoja; esimerkiksi keskusteluapua ammattilaisen kanssa – ei siitä haittaakaan ole.

Kriisi tarkoittaa muutosta ja muutos sisältää myös mahdollisuuksia. Pandemia on muuttanut elämää ja arkea väkisin. Nyt on oiva tilanne tarkastella tilanteen tuomia mahdollisuuksia: olisiko nyt aika tehdä rästiin jääneitä projekteja, lukea se hyllyyn jäänyt kirja, aloittaa treenaamaan tai vaikka uusi harrastus! Netissä on erilaista toiminta laaja-alaisesti tarjolla; jokaiselle jotakin!


Suomen Punainen Risti mukana auttamassa

Punaisen Ristin Auttavassa puhelimessa voivat kaiken ikäiset keskustella koronaepidemian aiheuttamista huolista ja murheista. Puhelimeen vastaavat koulutetut Punaisen Ristin vapaaehtoiset ja keskustelut käydään aina luottamuksellisesti. Tarvittaessa soittaja ohjataan eteenpäin saamaan apua. Puhelu on ilmainen soittajalle.

– Yleisimmät syyt soittaa ovat koronatilanteen aiheuttama ahdistus, yksinäisyys, terveyteen liittyvät huolet ja rahavaikeudet, kuvailee valmiuspäällikkö Eila Siira Suomen Punaisen Ristin Kaakkois-Suomen piiristä.

– Vaikka epidemiatilanne meillä Etelä-Karjalassa on toistaiseksi rauhallinen, arkielämän rajoitukset, perhe-elämän vaikeudet ja esimerkiksi lomautukset koskettavat ihmisten elämää myös täällä. Kannattaa rohkeasti hakea apua, jos tilanne aiheuttaa huolta ja ahdistusta, kannustaa Siira.

– Kiitos, että kuuntelitte minua, nyt minulla on monta kiloa kevyempi olo, kun sain kertoa huoliani teille, kertoi eräs Punaisen Ristin Auttavaan puhelimeen soittanut henkilö.

 

Seurakunnalta saa monipuolista keskusteluapua

Lappeenrannan seurakuntayhtymälle perustettiin palvelupuhelin kriisin alkaessa, johon on tullut paljon soittoja erilaisissa asioissa.

– Meille voi soittaa vaikkapa perheen äiti, joka on aina pärjännyt omillaan, mutta nyt koronan mainingeissa on arki kaatunut päälle: on tullut lomautus, firma ei enää tuota, tukien tulemisesta ei tietoa, seinät kaatuvat päälle ja huolettaa kuinka perheen teinin ripari tulee sujumaan kesällä, kertoo Maarit Berg. Berg on yksi Lappeenrannan seurakuntien palvelupuhelimen päivystäjistä.

– Kuuntelemme ihmisen asian, ja sitten ohjaamme häntä eteenpäin sen mukaan, millainen tarve soittajalla on. Annamme mahdollisesti ensiavuksi ruokakassin, jos sellaiselle on tarvetta ja sitten ohjaamme eteenpäin esimerkiksi diakonialle, perheasiainneuvottelukeskukselle tai vaikkapa papin/nuorisotyönohjaajan kanssa juttelemaan. Kyllä me tästä yhdessä selvitään, muistuttaa Berg.

Seurakuntien palvelupuhelin päivystää arkisin klo 1015 numerossa 040 3126 506, lisätietoa löydät osoitteesta www.lappeenrannanseurakunnat.fi

Muiden eteläkarjalaisten seurakuntien palveluista saat lisätietoja seurakuntien verkkosivuilta.​



Share