Toimeentulotuen hakeminen


​Perustoimeentulotuki siirtyi Kelan hoidettavaksi 1.1.2017 alkaen


Vuoden 2017 alussa perustoimeentulotuki siirtyi​ Kelan hoidettavaksi. Voit hakea tukea sähköisesti Kelan www-sivujen kautta tai​ paperilomakkeella. Hakemuslomakkeita on saatavilla Kelan toimistoista tai asuinkuntasi toimipisteestä. Hakemuslomakkeita voi myös tulostaa Kelan sivustolta.

Lue lisää:
Toimeentulotuki uudistuu 2017, Kelan esite
Perustoimeentulotuki siirtyy kunnilta ​Kelaan 2017, video ja vastauksia usein esitetty​ihin kysymyksiin.​​

Täydentävän ja ehkäisevän toimeentulotuen hakeminen


​​​​​​​​Voit jättää täydentävän ja ehkäisevän toimeentulotuen hakemuksen kirjallisena oman asuinkuntasi toimipisteeseen tai tehdä sähköisen to​imeentulotukihakemuksen​. 

Sähköisen hakemuksen Omapalvelussa pääset näkemään hakemuksiin liittyviä tietoja ja seuraamaan hakemusten käsittelytilaa. Omapalvelun sähköisiin hakemuksiin kirjaudutaan palvelua tarvitsevan omilla verkkopankki- tai mobiilitunnuksilla.
 
Sähköisiä hakemuksia ei voi täyttää päivitysten takia kuukauden neljäntenä maanantaina klo 22.00 – 00.00.



Jos sähköisen hakemuksen tai liitteiden lähettämisessä ilmenee teknisiä häiriöitä, niin jätä tarvittaessa yhteydenottopyyntö IT-Palvelupäällikkö Minna Kälviälle minna.kalvia@eksote.fi.


Huolehdithan, että toimeentulotukihakemuksen mukana ovat tarvittavat liitteet. Liitteiden puuttuminen hidastaa hakemuksen käsittelyä ja voi johtaa sen hylkäämiseen.​

​Tarvittaessa lisätietoa saat oman asuinkuntasi toimipisteestä.