Hätätilanteessa soita 112

​​​​​​
​​​​​​​Linkki Kotihoito- ja potilas​ohjeita -sivulle
Olenko p​​äivystys​potilas?​​
Hoito-ohjeet lapsen sairastuessa​​ 

Lääkäri- ja sairaanhoitajapäivystys arkisin klo 8–16

 
Soita omalle terveys- tai hyvinvointiasemallesi tai työterveyshuoltoon. Etelä-Karjalan keskussairaalan päivystys on arkisin kello 8–16 tarkoitettu​ hätätilapotilaita ja lähetteellä tulevia varten. 

Armilan terveysaseman päivystykselliset potilaat hoidetaan ​Etelä-Karjalan keskussairaalan K-siiven (K1) yhteispäivystyksessä. Tämä ei vaikuta ajanvarauskäytäntöön, vaan Armilan terveysaseman asiakkaat soittavat Armilan ajanvarausnumeroon sekä kiireetöntä että kiireellistä hoitoa koskevissa asioissa.

​Päivystysvastaanotolla hoidetaan äkillisiä ja kiireellistä hoitoa vaativia sairauksia ja tapaturmia. Päivystys on tarkoitettu niille potilaille, jotka tavitsevat hoitoa vuorokauden sisällä. Esimerkiksi resepti- ja sairausloma-asiat hoidetaan virka-aikana oman lääkärin tai työterveyslääkärin vastaanotolla.
 

Terveys- ja hyvinvointiasemien yhteystiedot​ ​

​Päivystys iltaisin, öisin ja viikonloppuisin


  • Soita Etelä-Karjalan keskussairaalan Päivystysapuun puh. 116 117, josta saat apua ja neuvoja. Numero palvelee 24 tuntia kaikkina päivinä. Soittopyynnön jättäminen on mahdollista joka päivä klo 8–20.
  • Keskussairaalan päivystys sijaitsee uudessa K-siivessä. Sisäänkäynti Kahilanniementieltä (ovi 38, Kahilanniementie 2, Lappeenranta). 
  • ​Imatralla Honkaharjun kiirevastaanotto (Honkaharju 4, 55800 Imatra)​ on avoinna ma–​pe klo 16–21, la–su ja arkipyhinä klo 8–21, p. 116 117, josta saat apua ja neuvoja. Numero palvelee 24 tuntia kaikkina päivinä. Soittopyynnön jättäminen on mahdollista joka päivä klo 8–20.

Potilastiedustelut

 
Omaiset ja muut läheiset voivat tiedustella Etelä-Karjalan keskussairaalan päivystykseen 
iltaisin, öisin ja viikonloppuisin saapuneista potilaista soittamalla numeroon 05 352 4091. ​

Arkipäivisin klo 8–16 potilastiedustelut soitetaan Eksoten puhelinvaihteeseen 05 352 000. ​


Mikä on Päivystysapu 116117 -puhelinpalvelu?
Katso sosiaali- ja terveysministeriön tuottama vide​o.
 
Jokaisella potilaalla on lakisääteinen oikeus terve​ydenhuollon ammattihenkilön suorittamaan hoidon tarpeen arviointiin. Hoidon tarve voidaan arvioida puhelimitse.
 
Arvion perusteella
  • sinut voidaan ohjata lääkärin tai hoitajan vastaanotolle. Keskussairaalassa saat halutessasi tekstiviestikutsun päivystykseen saapumisajankohdasta.
  • sinut voidaan ohjata varaamaan aika terveys- tai hyvinvointiasemalle lähipäivinä.​
  • saat kotihoito-ohjeet, jos sinulla ei ole tarvetta välittömään hoitoon.
Keskussairaalan päivystyksessä on paikalla aula-avustaja arkisin klo klo 11–19. Aula-avustaja tiedottaa potilaille jonotilanteesta, ohjaa odotustilassa, tarkkailee sänkypotilaiden tilaa sekä avustaa potilaita yhdessä hoitajien kanssa.​


Saattoliikenne K-siiven yhteispäivystykseen

K-siiven saattoliikennetielle autoilijat ohjataan Kahilanniementieltä. K-siiven sisäänkäyntiin ja päivystykseen (0. kerros, ovi 38) opastetaan liikennemerkillä päivystys + k-siiven saattoliikenne

Päivystyspotilaiden lyhytaikainen pysäköintimahdollisuus on saattoliikennetien loppupäässä, sisäpihalla,​ pysäköintitalon edessä.

Ambulanssiliikenteelle tarkoitettu tie on merkitty erikseen. Ambulanssitie on kielletty muilta ajoneuvoilta.

Pidempiaikaista pysäköintiä varten Etelä-Karjalan keskussairaalalla on tilaa sekä pysäköintitalossa että sairaalan piha-alueilla. Uuteen K-siipeen pääsee pysäköintitalon 4. kerroksesta. Kantasairaalan pääaulasta (A-aula) on opastettu kulku K-siipeen.

 
Älä riko hoitajaasi!
 ​
Jokaisella on oikeus väkivallattomaan työympäristöön. Fyysisen väkivallan käyttäminen ja uhkailu on rikos. Väkivaltatilanteet kirjataan ja raportoidaan ja väkivallan tekijälle aiheutuu seuraamuksia​.


Uudenlaisen päivystyksen esittelyvideot​




Share