Reseptin uusiminen ja lääkehoito

Terveys- ja hyvinvointiasemat


Uusiessaan reseptin lääkäri arvioi aina lääkehoidon tarpeen, lääkkeen käytön asianmukaisuuden sekä perustelun hoidon jatkamiseen. Tämä arviointi voi edellyttää esimerkiksi laboratoriotutkimuksia, ja joskus käynnin hoitajan tai lääkärin vastaanotolla. Reseptin uusii se taho, johon potilaalla on hoitosuhde: reseptejä ei uusita terveys- ja hyvinvointiasemilla automaattisesti.​

Siksi jatkuvassa käytössä olevan lääkkeen reseptin uusimista on syytä pyytää hyvissä ajoin, viimeistään kuukautta ennen lääkkeen loppumista. Tällöin lääkkeen sopivuus ja teho ehditään varmasti arvioida ja suunnitella mahdolliset muutokset ennen lääkkeen loppumista.

Uusimispyynnön voit esittää suoraan lääkärille tai sairaanhoitajalle vastaanottokäynnin tai muun kontaktin yhteydessä. Myös apteekki voi toimittaa uusimispyynnön lääkärille, kun voimassa olevan reseptin viimeinen lääke-erä on toimitettu.

Helppo ja suositeltava tapa seurata omia lääkityksiäsi on kirjautua valtakunnalliseen Omakantaan, josta voit itse nähdä reseptitietosi ja myös tehdä uusimispyynnön reseptistä, joka on kokonaan toimitettu.

Reseptin uusinta tulee tehdä kahdeksan päivän kuluessa pyynnön vastaanottamisesta. Jos olet antanut matkapuhelinnumerosi, tieto reseptin uusimisesta tulee tekstiviestinä, kuten myös tieto, jos reseptiä ei jostain syystä ole voitu uusia.

​​

Sähköinen resepti ja Omakanta


Sähköisestä reseptistä voit lukea lisää valtakunnallisen Kanta-palvelun sivull​a. Omakanta-palvelussa voit selata omia sähköisiä reseptejäsi.

  • Sähköisen reseptin tiedoista näet, mihin asti resepti on voimassa ja onko lääkettä jäljellä reseptillä. Voit myös tulostaa yhteenvedon resepteistäsi.
  • Omakannassa näet, missä terveydenhuollon toimintayksiköissä ja apteekeissa tietojasi on katsottu tai käsitelty.​
Omakantaan kirjautumiseen tarvitset verkkopankkitunnukset, mobiilivarmenteen tai sähköisen henkilökortin.

Linkki Omakanta-palvelun sivulle​