Etelä-Karjalan keskussairaala

​​​​​​​​Keskussairaalan aulan neuvontapuhelin

 
Keskussairaalan pääaulassa on arkisin kello 7.30–15 henkilö, joka neuvoo asiakkaita tarvittaessa oikeaan yksikköön. Muuna aikana opastusta varten aulassa on puhelin, jolla asiakas voi soittaa päivystyksen sihteerille, joka neuvoo eteenpäin. Puhelimella voit myös tilata taksin. Puhelimen vieressä on käyttöohjeet. ​

Sairaalaan saapuminen ​


Potilaat tulevat Etelä-Karjalan keskussairaalaan yleensä lääkärin lähetteellä. Äkillisissä, vaikeissa sairastumistapauksissa voi keskussairaalan päivystyspoliklinikalle tulla myös ilman lähetettä.

Lähetteen perusteella lähetämme kutsukirjeen tutkimusta tai hoitoa varten. Kirje lähetetään useimmiten sähköisenä, Eksoten sähköisen asiointipalvelun kautta. Kirjeessä annamme tarkemmat ilmoittautumisohjeet sekä muut ohjeet. Aikaa voimme tarjota myös tekstiviestin välityksellä. Tällaisessa tapauksessa lähetettävä viesti sisältää vastausohjeet. Tekstiviestikutsun jälkeen olemme yhteydessä myös puhelimitse tai kirjeitse.​

Esteen sattuessa pyydämme ilmoittamaan siitä mahdollisimman pian kutsun lähettäneelle poliklinikalle tai vuodeosastolle. Samalla voimme sopia uuden ajan.

Myös kuume, yskä, nuha tai mahdollisesti tarttuva tauti voivat olla esteenä esim. leikkaukselle tai jollekin erikoistutkimukselle.  Tällöinkin tulisi neuvotella etukäteen kutsun lähettäneen osaston kanssa sairaalaan tulosta.

Poliklinikalle tulo ​


Tullessasi poliklinikkakäynnille ilmoittaudu kutsukirjeen ohjeen mukaisesti.

Ilmoittautuessasi varaa mukaan:

  • Kotiin tullut kirjallinen kutsu tai poliklinikkakortti 
  • Sairausvakuutuskortti sekä lapselle lisäksi neuvolakortti ja kasvutiedot 
  • Kotiin lähetetyt esitietolomakkeet 
  • Taudin selvittelyä auttavat vanhat tutkimustulokset 
  • Reseptit 
  • Poliklinikkakäyntiin kannattaa varata aikaa 0,5–3 tuntia. Tutkimukset vievät aikansa ja kiireellistä hoitoa vaativat potilaat saattavat aiheuttaa muutoksia aikatauluun.


Osastolle tulo ​


Vuodeosastohoitoon tulevat potilaat ilmoittautuvat yleensä suoraan hoitavalle osastolle, ellei kutsukirjeessä ole toisin ilmoitettu.

Ilmoittautuessasi varaa mukaan:

  • Kotiin tullut kirjallinen kutsu 
  • Sairausvakuutuskortti sekä lapselle lisäksi neuvolakortti ja kasvutiedot 
  • Kotiin lähetetyt esitietolomakkeet täytettynä
  • Taudin selvittelyä auttavat vanhat tutkimustulokset tai kuvat
  • Reseptit ja säännöllisesti käytetyt harvinaiset lääkkeet 
  • Henkilökohtaiset apuneuvot ja -välineet 
  • Henkilökohtaiset tarvikkeet, kuten hammasharja, partakone ja haluttaessa tossut ja aamutakki 
  • Lapselle oma lelu 
  • Päiväosastolla on mahdollisuus ruokailuun.

Vuodeosastoilla noudatamme omatoimisuuden ja kuntoutuksen periaatetta niin, että potilas kuntonsa mukaan osallistuu mahdollisimman paljon hoitonsa suunnitteluun ja hoitoonsa liittyviin toimintoihin.

Lastenosastolla voit tarvittaessa sopia yöpymisestä lapsesi luona sekä ruokailumahdollisuudesta. Yli kahden viikon hoitojaksojen aikana järjestämme lapsipotilaille kouluopetusta lapsen kunnon sen salliessa. 

Alkoholin ja huumausaineiden käyttö on osastoilla ehdottomasti kielletty. Sairaalaan ei kannata ottaa mukaan arvoesineitä tai suuria summia rahaa. Emme vastaa kadonneista tavaroista. Muiden potilaiden vuoksi voimakastuoksuisten hajusteiden käyttö on kielletty. Tupakointi on kielletty sairaalan sisätiloissa.

Sairaalasta lähtö  ​

​​
Kotiinlähdöstä pyrimme sopimaan hyvissä ajoin. Ennen kotiinlähtöä lääkäri ja/tai sairaanhoitaja keskustelevat kanssasi jatkohoito-ohjeista. Jos haluat omaisesi tai tutun taksiautoilijan hakevan sinut, sovi lähtöajasta henkilökunnan kanssa.

Taksitodistukset, sairauslomatodistukset, lääkärintodistukset ja lääkärinlausunnot saat sinua hoitaneelta lääkäriltä. Mikäli haluat lähtiessäsi todistuksia tai lausuntoja, pyydä ne jo hyvissä ajoin ennen kotiinlähtöä lääkäriltäsi. Mikäli todistusten tai lausuntojen pyytäminen unohtuu, lähetämme ne pyynnöstäsi jälkikäteen kotiin. Lääkärintodistuksista ja -lausunnoista perimme vahvistettujen taksojen mukaiset maksut.

Sairaalamaksuista lähetämme laskun kotiisi. Mikäli haluat maksaa heti, voit tehdä sen potilasmaksutoimistossa.
Linkki asiakasmaksuihin

Muistathan lähtiessäsi ottaa mukaan kaikki omat tavarasi, myös mukanasi tuomat röntgenkuvat ja lääkkeet.  

Säilytä osastolta saamasi hoito-ohjeet ja mahdollinen jälkitarkastusta varten saamasi poliklinikkakortti tai vastaava ja ota se mukaan jälkitarkastukseen.  

Toimintamme kehittämiseksi otamme mielellämme vastaan palautetta henkilökohtaisesti tai osastolla olevaan palautelaatikkoon. Potilasasiamies avustaa tarvittaessa, jos mielestäsi on syytä tehdä potilasmuistutus, kantelu tai potilasvahinkoilmoitus. 

Potilaan jatkohoidon järjestelyyn osallistuu usein SAS-työryhmä. 

Tulethan tuoksutta

 
Tuoksuyliherkkyys ja -allergiat ovat lisääntyneet huomattavasti. Lievimmillään tuoksut aiheuttavat huonovointisuutta, pahimmillaan päänsärkyä, pahoinvointia, astmakohtauksia​ jne.
 
Palvelemme terveydenhuollon asiakkaitamme tuoksutta. Toivomme, että myös asiakkaamme huomioivat toisensa ​sekä henkilökuntamme ja asioivat tuoksutta terveydenhuollon yksiköissä.
 
Voimakkaitakin tuoksuja eli hajusteita sisältävät usein hajuvedet, partavedet, hiustenhoitoaineet, partavaahdot, saippuat, kosmeettiset aineet, ihovoiteet, deodorantit, pyykinpesu- ja huuhteluaineet sekä valmisvaatteet. Myös kukkien tuonti tiloihimme on kielletty allergia- ja hygieniasyistä.
 

Sairaalasielunhoito