​Eksoten koronaohje selkosuomeksi

​​​​​​​​​​(PÄIVITETTY 19.3.2021)​

Minulla on ehkä koronavirus, mitä teen?

Soita omalle terveysasemallesi
tai päivystysapuun puh 116 117,
jos sinulla on ainakin yksi seuraavista oireista:
  • kuume
  • yskä 
  • nuha​
  • kurkkukipu
  • hengenahdistus
  • ​vatsakipu tai ripuli ilman selvää syytä
  • ​et haista tai maista normaalisti​

Päivystysavun numerosta vastataan ympäri vuorokauden.
Älä mene päivystykseen tai terveysasemalle itsenäisesti, 
vaan soita ensin.
Puhelimessa hoitaja arvioi, 
pitääkö sinun mennä koronavirustestiin.
Hän varaa sinulle ajan testiin ja antaa ohjeita. 

Mene testauspaikalle siihen kellonaikaan,​
jonka hoitaja on antanut sinulle.
Älä mene liian aikaisin,
koska silloin joudut jonottamaan
ja jonottaessa voit tartuttaa muita
tai saada itse tartunnan.
Käytä testauspaikalla kasvomaskia.

Koronavirustestejä tehdään
  • Imatralla Honkaharjun terveysasemalla,
    osoite on Honkaharju 4.
  • Lappeenrannassa Armilan terveysaseman pihalla
    olevassa tilaelementissä,
    eli väliaikaisessa rakennuksessa. 
    Ovi on puiston puolella.
    Osoite on Armilankatu 44.
Pysy kotona koronavirustestin ottamisen jälkeen niin kauan,
että olet saanut negatiivisen testituloksen,
eli sinulla ei ole koronavirusta.
Odota testin tulosta kotona,
vaikka oireesi menisivät ohi
ja tuntisit itsesi terveeksi.

Pysy kotona myös silloin, jos sinulla on flunssaoireita.
Lepää, juo lämpimiä juomia
ja ota kuumetta alentavaa lääkettä.
Pysy kotona niin kauan,
että olet parantunut
ja olet ollut terve yhden päivän ajan. 

Jos olet niin sairas, 

että henkesi on vaarassa, soita 112​


Minua pelottaa, mitä teen?

Jos sinua pelottaa ja ahdistaa,
voit soittaa ja keskustella 
mieltäsi painavista asioista. 
Neuvoja ja tukea saat esimerkiksi näistä numeroista:
  • ​Valtakunnallinen puhelinneuvonta
    puh. 0295 535 535
    arkisin klo 8–21 ja lauantaisin klo 9–15.

  • ​Eksoten mielenterveys- ja päihdepäivystys
    puh. 05 352 4610
    ympäri vuorokauden

  • ​Eksoten sosiaali- ja kriisipäivystys
    puh. 040 651 1828
    ympäri vuorokauden

  • ​Mielenterveysseuran kriisipuhelin
    • ​suomen kielellä puh. 09 2525 0111 ympäri vuorokauden 
    • englanniksi ja arabiaksi puh. 09 2525 0113
      maanantaisin ja tiistaisin klo 11–15,
      keskiviikkoisin klo 13–16 ja 17–21
      torstaisin klo 10–15

En pääse kauppaan ja apteekkiin, mitä teen?

Jos olet sairaana tai karanteenissa,
eli et saa poistua kotoasi,
pyydä perheenjäseniäsi tai tuttaviasi
käymään kaupassa ja apteekissa puolestasi.

Jos et voi saada heiltä apua,
kysy neuvoa Eksoten yhteyshenkilöltä
  • puh. 040 139 0366 suomenkielinen palvelu
  • puh. 05 667 788 tai 040 667 1755
    ​englanninkielinen ja venäjänkielinen palvelu

Mitä teen, että en saisi tartuntaa tai levittäisi sitä?

Pese kädet a​​​​​ina saippualla. 

Hankaa kädet hyvin joka puolelta.
Pese käsiäsi ainakin 20 sekuntia.

Pese kädet aina 
  • kun tulet ulkoa
  • ennen kun alat laittaa ruokaa tai syömään 
  • kun olet käynyt wc:ssä tai vaihtanut vaipan
  • kun olet niistänyt, yskinyt tai aivastanut
  • kun olet koskettanut samoja pintoja kuin henkilö, jolla on flunssa​​


Yski tai aivasta paperinenäliinaan
ja heitä nenäliina heti roskiin.

​Jos sinulla ei ole nenäliinaa
yski tai aivasta puserosi hihan yläosaan.
Älä yski tai aivasta käsiisi.

Käytä kasvomaskia julkisilla paikoilla ​
ja julkisissa liikennevälineissä,

eli esimerkiksi kaupoissa, ostoskeskuksissa
takseissa ja linja-autoissa. 
Käytä vain puhdasta maskia.

Pidä kavereihin ja vieraisiin ihmisiin kahden metrin turvaväli.


Tapaa mahdollisimman vähän ihmisiä.

Koronavirusta on liikkeellä Etelä-Karjalassa paljon
ja sen takia on määrätty sulkutila 8. – 28.3.
sekä kokoontumisrajoitus maaliskuun loppuun saakka.

Sulkutilan aikana yläkoulut, lukiot, ammattioppilaitokset
ja korkeakoulut järjestävät etäopetusta.
Uimahallit ja museot ovat kiinni. 
Kirjastoissa ei voi oleskella,
mutta niistä voi lainata ennakkovarauksia 
ja kirjastoihin voi palauttaa aineistoa.
Sulkutilan aikana ei järjestetä yleisötapahtumia. 
Myöskään monia nuorten ja aikuisten harrastuksia ei järjestetä.

Kokoontumisrajoitus tarkoittaa sitä, 
että enintään kuusi ihmistä saa kokoontua yhteen.​

Mistä löydän luotettavaa tietoa koronaviruksesta?

Löydät luotettavaa tietoa koronaviruksesta
esimerkiksi näiltä verkkosivuilta:

Sama ​koronavirusohje kuvin tuettuna

​​Korona-info, selkosuo​mi, päivitys 19.3.21.pdf



Share