​Eksoten koronaohje selkosuomeksi

​​​​​​​​​​​​​(PÄIVITETTY 21​​.7​.2021)​

Minulla on ehkä koronavirus, mitä teen?

Soita omalle terveysasemallesi
tai päivystysapuun puh.​ 116 117,
jos sinulla on ainakin yksi seuraavista oireista:
  • kuume
  • yskä 
  • nuha​
  • kurkkukipu
  • hengenahdistus
  • ​vatsakipu tai ripuli ilman selvää syytä
  • ​et haista tai maista normaalisti​

Päivystysavun numerosta vastataan ympäri vuorokauden.
Älä mene päivystykseen tai terveysasemalle itsenäisesti, 
vaan soita ensin.
Puhelimessa hoitaja arvioi, 
pitääkö sinun mennä koronavirustestiin.
Hän varaa sinulle ajan testiin ja antaa ohjeita. 

Mene testauspaikalle siihen kellonaikaan,​
jonka hoitaja antaa​ sinulle.
Älä mene liian aikaisin,
koska silloin joudut jonottamaan.
Jonottaessa voit tartuttaa muita
tai saada itse tartunnan.
Käytä testauspaikalla kasvomaskia.

Koronavirustestejä tehdään
  • Imatralla Honkaharjun terveysasemalla,
    osoite on Honkaharju 4.
  • Lappeenrannassa Armilan terveysaseman pihalla
    olevassa tilaelementissä,
    eli väliaikaisessa rakennuksessa. 
    Ovi on puiston puolella.
    Osoite on Armilankatu 44.
Pysy kotona koronavirustestin ottamisen jälkeen niin kauan,
että olet saanut negatiivisen testituloksen,
eli sinulla ei ole koronavirusta.
Odota testin tulosta kotona,
vaikka​ tuntisit itsesi jo terveeksi.

Pysy kotona myös silloin,
​jos sinulla on flunssaoireita.
Lepää, juo lämpimiä juomia
ja ota kuumetta alentavaa lääkettä.
Pysy kotona niin kauan,
että olet parantunut
ja olet ollut terve yhden päivän ajan. 

Jos olet niin sairas, 

että henkesi on vaarassa, soita 112​


Minua pelottaa, mitä teen?

Jos sinua pelottaa ja ahdistaa,
voit soittaa ja keskustella 
mieltäsi painavista asioista. 
Neuvoja ja tukea saat esimerkiksi näistä numeroista:
  • ​Valtakunnallinen puhelinneuvonta
    puh. 0295 535 535
    arkisin klo 8–21 ja lauantaisin klo 9–15.

  • ​Eksoten mielenterveys- ja päihdepäivystys
    puh. 05 352 4610
    ympäri vuorokauden

  • ​Eksoten sosiaali- ja kriisipäivystys
    puh. 040 651 1828
    ympäri vuorokauden

  • ​Mielenterveysseuran kriisipuhelin
    • ​suomeksi​ puh. 09 2525 0111 ympäri vuorokauden
    • ruotsiksi puh. 09 2525 0112 
      maanantaisin ja keskiviikkoisin klo 16 - 20
      tiistaisin, torstaisin ja perjantaisin klo 9 - 13​
    • englanniksi ja arabiaksi puh. 09 2525 0113
      maanantaisin ja tiistaisin klo 11–15,
      keskiviikkoisin klo 13–16 ja 17–21
      torstaisin klo 10–15

En pääse kauppaan ja apteekkiin, mitä teen?

Jos olet sairaana tai karanteenissa,
eli et saa poistua kotoasi,
pyydä perheenjäseniäsi tai tuttaviasi
käymään kaupassa ja apteekissa puolestasi.

Jos et voi saada heiltä apua, 
kysy neuvoa Eksoten yhteyshenkilöltä
  • puh. 040 139 0366 suomenkielinen palvelu 
  • puh. 05 667 788 tai 040 667 1755  
    englanninkielinen ja venäjänkielinen palvelu ​​

​Mitä teen, että en saisi tartuntaa tai levittäisi sitä?

Pese kädet a​​​​​ina saippualla. 

Hankaa kädet hyvin joka puolelta.
Pese käsiäsi ainakin 20 sekuntia.

Pese kädet aina 
  • kun tulet ulkoa
  • ennen kun alat laittaa ruokaa tai syömään 
  • kun olet käynyt wc:ssä tai vaihtanut vaipan
  • kun olet niistänyt, yskinyt tai aivastanut
  • kun olet koskettanut samoja pintoja kuin henkilö, jolla on flunssa​​


Yski tai aivasta paperinenäliinaan
ja heitä nenäliina heti roskiin.

​Jos sinulla ei ole nenäliinaa
yski tai aivasta puserosi hihan yläosaan.
Älä yski tai aivasta käsiisi.

Käytä kasvomaskia julkisilla paikoilla ​
ja julkisissa liikennevälineissä,

eli esimerkiksi kaupoissa, ostoskeskuksissa
takseissa ja linja-autoissa. 
Käytä vain puhdasta maskia.

Pidä kavereihin ja vieraisiin ihmisiin kahden metrin turvaväli.


Noudata koronaohjeita​ 

Etelä-Karjala on koronaviruksen perustasolla.
Vaiheet ovat perustaso, kiihtymisvaihe ja leviämisvaihe. 
Perustaso tarkoittaa sitä,
että tartuntoja on nyt niin vähän,
että kokoontumisrajoituksia ei enää ole
ja erilaisia yleisötilaisuuksia voi järjestää.

Koronaviruksesta on kuitenkin liikkeellä uusia muotoja,
jotka tarttuvat helposti.
On tärkeää käyttää edelleen kasvomaskia
ja pitää turvavälit​,
ettei tilanne muutu uudestaan huonommaksi.

​​Koronarokotukset

Saat koronarokotuksen, jos olet yli 16-vuotias.
Rokotus on ilmainen
ja se suojaa vaikealta koronavirustaudilta.
Rokotuksia annetaan kaksi,
toinen rokotus annetaan noin 12 viikkoa 
ensimmäisen rokotuksen jälkeen.                 

Eksote rokottaa ihmisiä siinä järjestyksessä,                                            
mitä THL, eli Terveyden ja hyvinvoinnin laitos, suosittelee.                 . 
Kun sinun rokotusvuorosi tulee,                                                         
varaa rokotusaika Eksoten sähköisestä asiointipalvelusta 
tai soita rokotusnumeroon. 

Löydät tiedot rokotusvuoroista 
ja ohjeet ajanvaraukseen 
Eksoten K​oronarokotukset-verkkosivulta.
Linkki koronarokotussivulle:  Koronarokotukset, Eksote​
    ​​

Mistä löydän luotettavaa tietoa koronaviruksesta?

Löydät luotettavaa tietoa koronaviruksesta
esimerkiksi näiltä verkkosivuilta:

​​​​Eksoten koronaohje selkokielellä ja kuvin tuettuna:

Koronaohje 2.6.21, selkosuomi.pdf




Share