Minulla on ehkä koronavirus, mitä teen?
Soita omalle terveysasemallesi
tai päivystysapuun puh 116 117,
jos sinulla on ainakin yksi seuraavista oireista:
- kuume
- yskä
- nuha
- kurkkukipu
- hengenahdistus
- vatsakipu tai ripuli ilman selvää syytä
- et haista tai maista normaalisti
Päivystysavun numerosta vastataan ympäri vuorokauden.
Älä mene päivystykseen tai terveysasemalle itsenäisesti,
vaan soita ensin.
Puhelimessa hoitaja arvioi,
pitääkö sinun mennä koronavirustestiin.
Hän varaa sinulle ajan testiin ja antaa ohjeita.
Koronavirustestejä tehdään
- Imatralla Honkaharjun terveysasemalla, osoite on Honkaharju 4.
- Lappeenrannassa Armilan terveysaseman pihalla olevassa
tilaelementissä, eli väliaikaisessa rakennuksessa.
Ovi on puiston puolella. Osoite on Armilankatu 44.
Pysy kotona koronavirustestin ottamisen jälkeen niin kauan,
että olet saanut negatiivisen testituloksen,
eli sinulla ei ole koronavirusta.
Odota testin tulosta kotona,
vaikka oireesi menisivät ohi
ja tuntisit itsesi terveeksi.
Pysy kotona myös silloin, jos sinulla on flunssaoireita.
Lepää, juo lämpimiä juomia
ja ota kuumetta alentavaa lääkettä.
Pysy kotona niin kauan,
että olet parantunut
ja olet ollut terve yhden päivän ajan.
Jos olet niin sairas,
että henkesi on vaarassa, soita 112
Minua pelottaa, mitä teen?
Jos sinua pelottaa ja ahdistaa,
voit soittaa ja keskustella
mieltäsi painavista asioista.
Neuvoja ja tukea saat esimerkiksi näistä numeroista:
- Valtakunnallinen puhelinneuvonta
puh. 0295 535 535
arkisin klo 8–21 ja lauantaisin klo 9–15.
- Eksoten mielenterveys- ja päihdepäivystys
puh. 05 352 4610
ympäri vuorokauden
- Eksoten sosiaali- ja kriisipäivystys
puh. 040 651 1828
ympäri vuorokauden
- Mielenterveysseuran kriisipuhelin
- suomen kielellä puh. 09 2525 0111 ympäri vuorokauden
- englanniksi ja arabiaksi puh. 09 2525 0113
maanantaisin ja tiistaisin klo 11–15,
keskiviikkoisin klo 13–16 ja 17–21
torstaisin klo 10–15
En pääse kauppaan ja apteekkiin, mitä teen?
Jos olet sairaana tai karanteenissa,
eli et saa poistua kotoasi,
pyydä perheenjäseniäsi tai tuttaviasi
käymään kaupassa ja apteekissa puolestasi.
Jos et voi saada heiltä apua,
kysy neuvoa Eksoten yhteyshenkilöltä
- puh. 040 139 0366 suomenkielinen palvelu
- puh. 05 667 788 tai 040 667 1755
englanninkielinen ja venäjänkielinen palvelu
Mitä teen, että en saisi tartuntaa tai levittäisi sitä?
Pese kädet aina saippualla.
Hankaa kädet hyvin joka puolelta.
Pese käsiäsi ainakin 20 sekuntia.
Pese kädet aina
- kun tulet ulkoa
- ennen kun alat laittaa ruokaa tai syömään
- kun olet käynyt wc:ssä tai vaihtanut vaipan
- kun olet niistänyt, yskinyt tai aivastanut
- kun olet koskettanut samoja pintoja kuin henkilö, jolla on flunssa
Yski tai aivasta paperinenäliinaan
ja heitä nenäliina heti roskiin.
Jos sinulla ei ole nenäliinaa
yski tai aivasta puserosi hihan yläosaan.
Älä yski tai aivasta käsiisi.
Etelä-Karjalassa on maskisuositus.
Käytä kertakäyttöistä tai kankaista kasvomaskia
julkisilla paikoilla ja julkisissa liikennevälineissä,
eli esimerkiksi kaupoissa, ostoskeskuksissa
ja linja-autoissa.
Käytä vain puhdasta maskia.
Mistä löydän luotettavaa tietoa koronaviruksesta?
Löydät luotettavaa tietoa koronaviruksesta
esimerkiksi näiltä verkkosivuilta: