Hyvä kohtaaminen jättää muistijäljen

Julkaistu: 3.6.2021 15:10
Päivitetty: 3.6.2021 15:10

Maailma digitalisoituu ja vuorovaikutus siirtyy aina vain enemmän verkkoon. Aitojen kohtaamisten määrä vähenee jatkuvasti ja tulevaisuudessa voi olla haasteena se, ettemme enää osaa kohdata luontevasti toista ihmistä. Mikset sanoisi hei, jos voit sanoa hei? Aina ei tarvita edes sanoja, myös pään nyökk​äys riittää. Olen vakuuttunut siitä, että kaikki osaavat tämän. Tervehtiminen ei maksa kuin vaivan, mutta sillä on kauaskantoiset vaikutukset. Kaikkia voi tervehtiä roolista huolimatta, ja heistä tuskin kukaan on pahoillaan siitä. Kohtaamin​en alkaa tervehtimisestä. Yksinkertaista, eikö?

2019_09_anestesia_leikkausosasto_opalatvala_pieni_021 (2).jpgSote-alan töissä kohdataan paljon asiakkaita ja omaisia, joilla on jonkinlainen huoli. Huolta ei välttämättä osata sanoittaa ja se tulee ammattilaisten niskaan epämiellyttävällä tavalla. Olen usein löytänyt itseni tilanteesta, jossa omaisella on minua kohtaan paljon negatiivisia ennakkoluuloja ja siksi keskustelu lähtee liikkeelle melko hyökkäävästä asetelmasta. Haastavissakin vuorovaikutustilanteissa todellisten tuntemusten esiin löytäminen voi vaikuttaa merkittävästi lopputulokseen. Ammatti-identiteetti ei sulje pois sitä, etten ymmärtäisi tuota huolta tai kipupisteitä. Tämän ymmärryksen saattaminen myös tuolle vuorovaikutuksen vastapelurille auttaa pääsemään yhteiseen päämäärään suotuisammin. Sinnehän me olemme kumminkin molemmat matkalla, minä sekä asiakas. Ihmisiä molemmat. 

Vuorovaikutus on valintoja – kuinka potilastyössä osoitetaan empatiaa ja läsnäoloa?


Olen kokenut itse myös tuon asiakkaan, potilaan roolin. Rooli ei ole helppo, sillä harva siihen vapaaehtoisesti haluaa. Olen kiitollinen monelle ammattilaiselle, joita olen kohdannut. Sen lisäksi, että nämä ammattilaiset ovat sen takana, että on aika luopua tuosta potilaan roolista, on matkaan mahtunut myös merkittäviä vuorovaikutustilanteita. Erityisesti mieleeni on jäänyt eräs keskustelu poliklinikan sihteerin kanssa, jossa hänellä oli mahdollisuus toimia myös toisin. Hän valitsi olla läsnä. Hänellä ei ollut antaa minulle hoitooni liittyviin kysymyksiin vastauksia, mutta jakamalla kanssani elämäni vaikeimman hetken hän osoitti suurta rohkeutta. Tuon rohkeuden muistan aina ja haluan itsekin tuoda sen omaan työhöni. 

Eksoten strategia: Rohkeus, yksinkertaisuus, ihminen. 

Nyt ollaan oikeiden asioiden äärellä.  

Töihin paluuta odottaen,

Katariina, asiakkuuskoordinaattori​




Share