Yhteinen tulevaisuus – Eksoten hyvinvointiblogi: Hammashoidon walk-in-vastaanoton kokeilusta jäi hyvät tunnelmat

Julkaistu: 23.6.2021 13:45
Päivitetty: 23.6.2021 13:45

Testasimme Lappeenrannan keskushammashoitolassa kesäkuun 2021 alussa suuhygienistin vastaanottoa ilman ajanvarausta eli niin sanottua walk-in-mallia. Kokeilu toteutettiin osana Tulevaisuuden sosiaali- ja terveyskeskus Etelä-Karjalassa -hanketta, jossa yhtenä tavoitteena on palvelujen saatavuuden parantaminen.

Eksotessa halusimme kahden viikon kokeilun avulla selvittää, olisiko hammashoidon matalan kynnyksen vastaanotolle kysyntää.

Kokeilussa walk-in-vastaanotolle saavuttiin ilman ajanvarausta, ja asiakkaat hoidettiin saapumisjärjestyksessä klo 8–13 välillä. Suuhygienistin vastaanotolla oli mahdollista saada apua pienemmissä hoidontarpeissa, esimerkiksi hoidontarpeen arvioita ja ensiapua hammaslohkeamiin. Tiedotimme alkavasta kokeilujaksosta ja kerroimme siitä sosiaalisessa mediassa. Myös Yle Lappeenranta kävi tekemässä radiojutun kokeilusta.

Walk-in-malli koettiin pääasiassa toimivaksi 

Keräsimme palvelupalautetta sekä kokeiluun osallistuneelta henkilökunnalta että asiakkailta. Lähes jokainen asiakas vastasi myöntävästi, kun kysyimme käyttäisivätkö he walk-in-vastaanottoa myös jatkossa.

Kokonaisuudessaan kokeilusta jäi hyvät tunnelmat niin henkilöstön kuin asiakkaidenkin osalta. Vastaanotolle saapuminen koettiin helpoksi, kun puhelinsoittoa ajanvaraukseen ei tarvinnut ensin tehdä. Palvelu koettiin myös nopeaksi. Saimme kiitosta myös ystävällisestä palvelusta. Hyvää oli myös se, että joskus suureltakin tuntuneesta hammasvaivasta selvittiin nopealla käynnillä suuhygienistillä. Apua matalan kynnyksen vastaanotolta haettiin esimerkiksi lohkeamiin sekä pienempiin ienvaivoihin.

Kehitettävääkin kokeilujaksolla ilmeni. Esimerkiksi palvelupisteen ruuhka- ja jonotilanteisiin meidän on haettava vielä keinoja paremman asiakaskokemuksen saavuttamiseksi. Lisäksi asiakasohjaukseen ja tiedottamiseen tarvitaan vielä parannuksia.

Kesällä on aika analysoida walk-in-vastaanoton tulevaisuutta. Toiveenamme on, että asiakaskeskeisesti kehittyvä matalan kynnyksen malli alkaa pysyvänä Eksoten hammashoidon käytäntönä.


Tari Niemelä-Tuuva 
Eksoten suuhygienisti, projektityöntekijä 


Share