Yhteinen tulevaisuus – Eksoten hyvinvointiblogi: Millainen on suhteesi ruokaan?

Julkaistu: 25.2.2021 13:05
Päivitetty: 25.2.2021 13:05

​Ruokasuhde kuvaa jokaisen henkilökohtaista suhdetta ruokaan ja syömiseen. Sen ulottuvuuksia voidaan tarkastella käyttäytymisen, ajatusten, tunteiden, kehon ja aistien sekä arvojen ja normien näkökulmasta. Ruokasuhde muovaantuu läpi elämän, ja siihen voi tulla myös kupruja.

Syötkö elääksesi vai elätkö syödäksesi? Mitä, missä ja milloin syöt?

Ruokailua kuuluisi säädellä pääosin kehon viestit nälästä ja kylläisyydestä. Erityisesti lapset ovat mestareita kuuntelemaan kehon viestejä, joita säännöllinen ruokarytmi vahvistaa. Ehkä kuitenkin tunnistat lukuisia tilanteita arjessasi, kun syömistä ohjaa jokin muu kuin kurniva maha? Aikataulu, mieliteko, tunnetila, väsymys, stressi, sosiaalinen tilanne, tekemisen puute… Haasteita voi olla näkyvissä, jos mieli täysin omii kehon tehtävän syömisen säätelyssä.

Mikä on sinulle syömisessä tärkeää? Miten luokittelet ruokia? 

Ruoka ja syöminen on ihmiselle perustarve, nautinto, sosiaalisen kanssakäymisen muoto sekä jaksamisen, kasvun ja kehityksen edellytys. Kun ruoka muuttuu ansaittavaksi asiaksi, stressin aiheeksi, kuormitustekijäksi, syyllisyyden tunteiden aiheuttajaksi tai jopa viholliseksi, ei suhde ruokaan ole enää mutkaton. 

Säännölliseen, riittävään, monipuoliseen ja joustavaan syömiseen ei kuulu itsensä nälkäiseksi jättäminen, tiukat ruokarajoitukset, kaloreiden ja grammojen laskeminen, ruoan nouseminen elämän tärkeimmäksi asiaksi tai joidenkin ruokien kompensoiminen muuta syömistä vähentämällä tai liikkumista lisäämällä. Varoitusmerkkejä ovat myös syömiseen liittyvien sosiaalisten tilanteiden välttäminen tai joustamattomuus ruokailuun liittyvissä suunnitelmissa.

Millaisia tunteita erilaiset ruoat tai syömistilanteet sinussa herättävät? Onko sinulla ruokaan tai syömiseen liittyviä muistoja?

Merkkeinä riittämättömästä syömisestä voivat olla esimerkiksi jaksamisen tai keskittymiskyvyn haasteet, päänsärky, mielialan vaihtelu, paleleminen, vatsavaivat ja pidempään jatkuessaan painon lasku tai kasvun poikkeamat.

Etenkin kasvavan lapsen tai nuoren kohdalla painonlasku on aina hälyttävää ja syy on selvitettävä. Mutta painoaan tietoisesti ja tavoitteellisesti pudottavan aikuisenkaan elämän ei kuulu olla mautonta ja ilotonta. Ehdottoman asenteen ja liian suuren energiavajeen on todettu hankaloittavan syömisen hallintaa. Säännöllinen, riittävä, monipuolinen ja joustava syöminen on jokaisen kehon ja mielen oikeus. 

Miten puhut ruoasta ja syömisestä itsellesi ja muille?

Terveyttä edistävän ja myönteisen ruokapuheen ylläpito kuuluu meille kaikille. Se ei tarkoita terveysterrorismia, ruokavalistusta tai muiden ruokavalintojen kommentoimista. Se tarkoittaa, että jokaisella on vastuu siitä, mihin sävyyn syömisestä ja ruoasta puhuu. Arvostavasti ja sallivasti vai arvostellen ja rajoittaen?

Muista siis seuraavan kerran, kun haluat kommentoida syömääsi kakkupalaa tai tehdä havainnon toisen lautasen sisällöstä, mitä haluat sanomisellasi välittää. Onko se iloa, nautintoa, kiitollisuutta, armollisuutta ja lupaa syödä? 


Jonna Alhonen
Laillistettu ravitsemusterapeutti


Share