Johdon blogissa: Lepuuta aivojasi ja kohota hyvinvointiasi

Julkaistu: 17.10.2018 10:00
Päivitetty: 17.10.2018 9:07

​Mukavan lämmin lokakuu, upeat värit puissa ja pensaissa. Kaunista! Lisäksi yli 60 hellepäivää tänä vuonna. Voisiko olla paremmin?   

Viime kesä oli minulle sopiva kesä lepuuttaa aivoja. Vietin lomaa lukematta sanomalehtiä tai työsähköpostia. TV-uutisetkin tuli katsottua harkiten. Vähensin ruutuaikaa. En lukenut kirjoja tai kirjoittanut, enkä tehnyt yhtään taulukkoa. Kävelin, siivosin, tein halkoja, maalasin, katsoin kalastamista, katsoin norppia, keräsin marjoja ja sieniä, päivittelin isoja avohakkuita sekä seurasin veneliikennettä. Edellä mainittuja sopivasti ilman aikataulua tai häläreitä.

Kaikki tiedämme, että aivot ovat pääasia. Teemmekö tarpeeksi niitä huoltaaksemme? Oman terveyden ja hyvinvoinnin edistämisessä voi olla itsekäs… ​Ja armollinen itselleen.

Alkulomasta nukuin univelat pois. Ihmettelin, miten tämän ikäinen voi nukkua kuin nuoret – melkein kellon ympäri. Riittävästi unta on hyväksi aivoterveydelle, 7-8 tuntia unta joka yö. Olin joskus lukenut Terveyskirjastosta, että ”kaikki terveysvaarat kertyvät illanvirkuille”. Kesäiltoina ei malttaisi siirtyä ulkoa sisälle ja houkutus valvoa puoleen yöhön oli suuri. Ennen nukkumaanmenoa uiminen Saimaassa ja pimennysverhot ikkunaan, niin hyvin sujui. 

Pidin kiinni päivittäin säännöllisistä ruoka-ajoista aloittaen hyvällä aamupalalla, puuro kello 11 kuten ennen vanhaan, parit kahvit ja lämmin ruoka. Myöskään iltapalaa en unohtanut. Vieraatkin saivat nauttia kaurapuurosta. Hyvän ruoan nauttiminen on myös osa aivoterveyttä.

Mitäpä opin viime kesästä? Aivoja pitää lepuuttaa joka päivä − ei kerran vuodessa. Hyvinvointia pitää ylläpitää ja kohottaa joka päivä – ei kerran vuodessa. 

Myös jotain uutta kannattaa opetella, jotain sellaista, missä et ole parhaimmillasi. Minäkin tutustuin raivaussahan ominaisuuksiin ja opin jopa käyttämään sitä. 

Pidetään huolta aivoistamme!

Taina Jaako
hoivajohtaja, Eksote


Share