Koronavirusepidemia vaikuttaa terveys- ja hyvinvointiasemien toimintaan. Hengitysinfektioista kärsivät potilaat ohjataan erillisille infektiovastaanotoille. Muistathan soittaa aina ensin. Päivystyksellisissä tapauksissa numero on Päivystysavun 116 117. Muistathan, että voit asioida myös sähköisesti.
Etelä-Karjalan sosiaali- ja terveyspiirin (Eksote) muistuttaa, että koronaepidemia voi kestää pitkään.
– Tällä hetkellä näyttää todennäköiseltä, että koronaepidemia vaikuttaa myös terveyskeskusten normaaliin toimintaan usean kuukauden ajan, kertoo avoterveydenhuollon ylilääkäri Sami Raasakka.
Pitkäaikaissairauksien seurantakäynnit pyritään koronavirusepidemian aikana järjestämään mahdollisuuksien mukaan niin, että asiakkaan ei tarvitse käydä terveysasemalla.
– On tärkeää, että tässäkin tilanteessa pitkäaikaissairauksien seuranta toteutuu, eikä hoitoon tule katkoksia, muistuttaa Raasakka.
– Toivomme, että ne asiakkaat, joiden sairauksien seurantakäynti on suunniteltu tälle keväälle, ovat yhteydessä omalle terveys- tai hyvinvointiasemalleen puhelimitse. Tällöin sovitaan, miten sairaanhoitajan tai lääkärin arvio toteutetaan parhaalla mahdollisella tavalla.
Samoin, jos oman sairauden hoitoon liittyy huolia tai ongelmia, on syytä olla normaaliin tapaan yhteydessä terveys- tai hyvinvointiasemalle puhelimitse. Päivystyksellisissä asioissa tulee hyvinvointi- ja terveysasemien auki ollessa soittaa omalle asemalle ja illalla, yöllä, viikonloppuna sekä arkipyhänä tulee soittaa Päivystysapuun 116 117.
Sähköiset palvelut käytössä
Eksoten asiointipalvelussa voit 18 vuotta täyttäneen puolesta varata ajan vastaanotolle, olla yhteydessä Eksoten ammattilaisiin, katsoa laboratoriotuloksia sekä tarkastella Marevan-hoitoon liittyviä asioita sekä täyttää sosiaalihuollon hakemuksia. Puolesta-asiointia varten tarvitset valtuudet joko Suomi.fi-palvelusta tai Eksoten puolesta asioinnin sopimuksen. Lue lisätietoja
Eksoten verkkosivuilta.