Ravitsemusterapia


Ravitsemusterapeutti

Ravitsemusterapeutin vastaanotolle tarvitset aina lähetteen. Avoterveydenhuollon ravitsemusterapiaan tarvitaan Eksoten terveydenhuollon ammattihenkilön lähete ja erikoissairaanhoidon ravitsemusterapiaan lääkärin lähete. Lähetteen saavuttua sinut kutsutaan vastaanotolle. Vastaanottoja järjestetään lähivastaanottoina, videovälitteisinä etävastaanottoina ja puhelinvastaanottoina. Palvelusta peritään voimassa olevan asiakasmaksuhinnaston mukainen maksu.

Eksoten ravitsemusterapeutti

  • ohjaa yksilöitä sekä ryhmiä terveyttä ja toimintakykyä edistävän ruokavalion toteuttamisessa
  • suunnittelee ja seuraa sairauksien edellyttämää ravitsemushoitoa
  • järjestää painonhallintaryhmiä

Ravitsemusterapeutin ajan voit tarvittaessa perua testiviestillä tai puhelimitse numeroon 040 194 4883 (toimisto). Mainitse viestissä nimesi sekä varattu aika jonka perut. Aika tulee perua 24 tuntia ennen varatun ajan alkamista, jotta se katsotaan peruutetuksi.

 

Ruoka- ja ravitsemuskouluttaja

Ohjaa käytännön ruoka- ja ravitsemusasioissa henkilökohtaisesti ja pienryhmissä, asiana voi olla esimerkiksi:

  • painonhallinta
  • keliakia
  • kohonnut kolesteroli, verensokeri, verenpaine
  • ruoka-aineallergia
  • kasvisruokavalio
  • ärtyvän suolen oireyhtymä

Neuvontaa on mahdollista järjestää myös etäyhteydellä tai puhelimitse. Ruokaneuvonta on maksutonta.

Henkilökohtainen ruokaneuvonta.pdf

Ruoka- ja ravitsemuskouluttajan ajan voit tarvittaessa perua testiviestillä tai puhelimitse numeroon 0400157556. Mainitse viestissä nimesi sekä varattu aika jonka perut. Aika tulee perua 24 tuntia ennen varatun ajan alkamista, jotta se katsotaan peruutetuksi.

Peruuttamattomista ja käyttämättä jätetyistä palveluista voidaan periä 51,50 euron suuruinen maksu (Laki sosiaali- ja terveydenhuollon asiakasmaksuista 3 §)


Ravitsemusvinkit poikkeusoloihin

Jotta pysyisimme virkeänä haastavissa oloissa, kannattaa yrittää pitää kiinni monipuolisesta syömisestä ja säännöllisestä ateriarytmistä.​Kun vietetään aikaa kotona, voi olla hyvä tilaisuus tarkistaa muutenkin syömistottumuksiaan. Paljon hyvää tietoa löytyy esimerkiksi Syö hyvää- sivustolta.

Tärkeät välipalat

Välipaloja kannattaa miettiä pieninä aterioina, jotta syöminen on riittävän monipuolista ja jaksamista edistävää. Monipuolisessa välipalassa on edustettuna ruoka-aineita monesta eri ruokaryhmästä.




Share