Etävastaanotot

​​

Etävastaanotto on sujuva, luotettava ja turvallinen vaihtoehto​


Eksoten tarjoamat etävastaanotot toteutetaan Videovisit-ohjelman avulla. Videovisit on tietoturvallinen palvelu, jonka avulla voidaan pitää tapaamisia videokuvayhteydellä perinteisen puhelun sijaan. Eri yksiköissä tarjottavista etävastaanotoista saa lisätietoa yksiköiden omilta sivuila.

Videovisit etävastaanottoa on kahdenlaista. Koti- ja omaishoito sekä kotikuntoutus käyttävät asiakkaille lainattavia tabletlaitteita, joihin ammattilaiset sovitusti ottavat yhteyttä. Muissa Eksoten palveluissa, esimerkiksi fysioterapia, lasten ja nuorten palvelut sekä erikoissairaanhoito, käytetään Videovisit-tapaamisiin perustuvaa järjestelmää ja kutsu tapaamiseen lähetetään etävastaanottoon osallistujalle asiointipalveluun tai sähköpostiin.

​Avopalveluiden ja poliklinikoiden etävastaanotot


Avopalveluissa sekä sairaalan poliklinikoilla ammattilainen tarjoaa etävastaanottoa asiakkaille tilanteen mukaan. Tapaamiseen varataan aika ja asiakas saa kutsun etävastaanottoon, jossa on linkki tapaamiseen.

Ohjeita avopalveluiden sekä poliklinikoiden
etävastaanottoon tulevalle​

Saat kutsun Eksoten etävastaanotolle joko:

A. Eksoten asiointipalvelun kautta 

(yli 18-v. uudet asiakkaat)
  • Kirjaudu asiointipalveluun https://oma.hyvis.fi/login
  • Saat Eksoten asiointipalvelun viesteihin uuden viestin, jonka aiheessa on xxx etävastaanotto.
  • Klikkaamalla viestissä olevaa etävastaanotto-linkkiä, pääset siirtymään etävastaanotolle.

B. Eksotelle ilmoittamaasi sähköpostiosoitteeseen 

(alle 18-v.  asiakkaat sekä seurantakäynnille tulevat yli 18-v. asiakkaat).
  • Saat ilmoittamaasi sähköpostiin kutsun VideoVisit-järjestelmästä. 
  • Kutsussa on linkki, johon liittymällä pääset tapaamiseen.

Huomioi seuraavat asiat ennen tapaamista:
  • Tapaamiseen on mahdollista liittyä vasta silloin, kun varattu aika on.
  • Varmista, että olet paikassa, jossa voit puhua rauhassa henkilökohtaisistakin asioista sekä paikassa jossa ympäristön äänet eivät häiritse.

Jos liityt tietokoneella
  • Liittyessäsi etävastaanotolle tietokoneella, suosittelemme käyttämään Chrome tai Firefox selainta. Apple-käyttäjät: Safari-selain ei toimi, lataa chrome-selain.
  • Varmista lisäksi, että sinulla on tietokoneessa kamera sekä mikrofoni ja kaiuttimet tai kuulokkeet.
  • Liity tapahtumaan linkistä, joka on saamassasi kutsussa.
  • Etene ohjeiden mukaan.

Jos liityt mobiililaitteella
  • Tarvitset maksuttoman VideoVisit Live Meet sovelluksen, jonka saat ladattua 
  • Google Play- kaupasta tai App Storesta. Sovellus kannattaa ladata ennen tapaamiseen liittymistä.
  • Kun sovellus on ladattu, liity tapahtumaan sähköpostiin tulleen kutsun linkistä.

HUOM! Jos vastaanotolle liittymisessä on ongelmia, etkä pääse liittymään etätapaamiseen, odota rauhassa. Ammattilainen ottaa sinuun yhteyttä puhelimitse.

Ennen vastaanottoa on hyvä käydä testaamassa oman laitteesi, yhteytesi sekä äänilaitteiden toimivuuden VIdeovisit testilinkistä. Linkki yhteyden testaamiseen.
(Avaa Chromella tai Firefox-selaimessa)


Etävastaanotto koti- ja omaishoidossa sekä kotikuntoutuksessa


Kotihoidon etäyhteyspalvelut ovat osa kotiin annettavia tukipalveluita joilla tuetaan kotona selviytymistä. Etäyhteyspalvelun kautta kotihoidon etäyhteyshoitajat tekevät koti käynnin hoito- ja kuntoutussuunnitelman mukaisesti suojattua kuvapuhelin yhteyttä käyttäen. 

Kotihoidon tavoitteena on toteuttaa kaikki kotihoidon säännölliset käynnit etäyhteyden välityksellä aina kun se on mahdollista. Tämän toteutuksen arviointi tehdään aina asiakaskohtaisesti ja palvelun toimivuutta arvioidaan kokoajan.

Etäyhteyspalvelua toteutetaan kotihoidossa, kotikuntoutuksessa ja omaishoidossa. Etäyhteyspalvelu ei pois sulje kotihoidon fyysisiä kotikäyntejä, palveluiden toteutus tarkastellaan aina tilanne kohtaisesti.

Etäyhteyden kautta pystytään turvallisesti ja luotettavasti toteuttamaan muun muassa:
  • lääkehoidon seurantaa ja valvontaa
  • ruokailun tukeminen sekä ohjaus
  • psyykkisen ja fyysisen hyvinvoinnin tukeminen.

Kotihoidon asiakas saa käyttöönsä maksuttoman etäyhteyslaitteen joka on suunniteltu toimimaan automaattisesti eikä vaadi asiakkaalta laitteen käytön opettelua ollenkaan.

Kotihoidon etäyhteyslaitteelle on mahdollista saada neljä ilmaista omaisyhteyttä.

Omaiselta vaaditaan puheluita varten:
  • älypuhelin, tietokone tai tablet-laite
  • internetyhteys
  • toimiva sähköpostiosoite.
​Puhelut tapahtuvat internetin välityksellä ja ovat omaiselle sekä kotihoidon asiakkaalle ilmaisia. Omaisyhteydet toimivat myös ulkomailta käsin. Omaisyhteyden saat käyttöösi anomalla itsellesi soitto-oikeuden läheisesi etäyhteyslaitteelle sähköpostin välityksellä. 

Kotihoidon etäyhteyspalvelut: omaisyhteydet, lupa-asiat ja lisätietoja
Arkisin klo 8–15 Janne Pöyhiä puh. 040 197 9613, janne.poyhia@eksote.fi

Kotihoidon asiakkaille etäyhteyspalvelun saa käyttöön palveluntarpeen arvioinnin tai asiakkaan oman kotihoidon alueen hoitajien kautta. Etäyhteyspalveluiden lopetus tapahtuu myös ainoastaan asiakkaan oman kotihoitoalueen hoitajien kautta.

Palvelutarpeen arvioinnin kautta on mahdollista saada käyttöön myös tukipalveluna etäyhteyslaitteisto. Tämän edellytyksenä on arviointijaksolla todettu että kotihoidon säännölliselle palvelulle ei ole vielä tarvetta, mutta kevyestä tuki palvelusta olisi hyötyä. Sekä markkinoilla olevien etäyhteyslaitteiden käyttäminen ei enää onnistu (whatsApp, skype).

Tukipalveluna käytettävään etäyhteyspalveluun saa käyttöön neljä omaisyhteyttä sekä ohjeistuksen palvelun käyttöön. Tähän ei ole saatavana kotihoidon palveluita. Palvelu toimii helppona tuki- ja apulinjana omaisen ja hänen läheisensä väliseen yhteydenpitoon.
Tukipalveluna käytettävä etäyhteyspalvelu maksaa 20€/kk.​


Share